Rygestop

Vil du stoppe med at ryge eller andre former for tobak? Sundhed Norddjurs tilbyder hjælp til ryge- og tobaksstop.

Sandsynligheden for at du gennemfører et rygestop er dobbelt så stor, hvis du får den rette hjælp.

I Norddjurs Kommune kan du få hjælp til at stoppe med at ryge i Grenaa eller Allingåbro.

Hjælp til rygestop kræver ikke henvisning fra lægen.

Kontakt os gerne for afklaring og vejledning. 

Vi tilbyder forløb, der foregår indenfor eller i naturen. Der er mulighed for forløb i Grenaa eller Allingåbro.
På vores forløb får du konkrete værktøjer til at blive tobaksfri. Du skal ikke være stoppet, før du starter på hold. Vi sætter en fælles stopdato. 

Indeforløb:
På stopforløbet arbejder vi med temaer som:

  • Din motivation for at stoppe
  • Nikotinens påvirkning af din krop
  • Afhængighed
  • Viden om nikotinerstatning
  • Vaner
  • Bekymringer om vægtstigning
  • Fastholdelse af ryge- eller tobaksstop
  • Risiko for tilbagefald
  • Håndtering af følelser

Forløbet varer 6 uger og foregår i Sundhedshuset.

Røgfri i naturen:
På udeforløbet arbejder vi med de samme temaer som på indeforløbet. På forløbet får du konkrete værktøjer til at blive slippe tobakken og viden om hvordan naturen kan bruges til at berolige og aflede din rygetrang.
Kurset er for dig, der er til frisk luft og højt til loftet. Vi bevæger os rundt i Grenaa plantage og går ca. 2,5 km hver gang, mens at vi arbejder med temaerne.
Forløbet varer 6 uger og foregår i Grenaa Plantage.

Digitalt forløb:
Via Det Digitale Sundhedscenter kan du følge et stopforløb online. Du får hjælp via den gratis app "Mit liv - min sundhed" som kan downloades i App Store eller Google play.
Du kan læse mere om forløbet og komme i gang på Det digitale sundhedscenter.

Nedenfor kan du se de forløb, der er planlagt på nuværende tidspunkt.

Kommende forløb i 2024

Allingåbro - indeforløb
Start: torsdag den 8. august kl 15.00 - 16.30.
Forløbet foregår i Allingåbrohallen.

Grenaa - Røgfri i naturen
Start: torsdag den 15. august kl 10.00 - 12.00
Forløbet foregår i Grenaa Plantage.

Grenaa - indeforløb
Start: torsdag den 26.september kl 15.30 - 17.00
Uge: 39 – 45

Allingåbro
Start: torsdag den 14. november kl. 15.30 - 17.00
Uge 46 - 51

Du kan når som helst starte på et digitalt forløb. Det kan du følge på tidspunkter, som passer dig.

Har du brug for mere information eller vil du tilmelde dig, kan du kontakte Sundhed Norddjurs på tlf. 89591230 (kl. 9-12) eller på sundhednorddjurs@norddjurs.dk

Du kan også bruge vores tilmeldingsformular.

 

Redskaber, der kan hjælpe dig med at blive røgfri

I rygestoppets første fase kan du håndtere rygetrangen gennem forskellige former for afledning.

Rygetrang kommer ofte i bølger og varer som regel mellem 3-7 minutter.
Mind dig selv om at det ikke er farligt at have rygetrang og/eller rygeabstinenser, selvom det kan føles ubehageligt. Det er kun midlertidigt og trangen går over igen. Det samme gør de følelser og tanker, som trangen vækker.
Tænk på hvordan du vil have det i morgen, hvis du ikke lader trangen bestemme.

Anerkend din rygetrang og:

  • Fortsæt derefter det, du er i gang med.
  • Gør noget andet.
  • Bevæg dig væk fra situationen
  • Skift fokus og lav noget, der får dig til at slappe af. 

Download appen e-kvit og prøv en af de mange øvelser og redskaber, som appen indeholder. Du finder appen i Google Play eller Appstore. Du kan også bruge e-kvit fra din computer via hjemmesiden e-kvit.dk

Er du mellem 15 og 25 år, kan du kan du få hjælp og støtte til at blive røgfri med appen XHALE. Appen er gratis at bruge og du kan læse mere om det på xhale.dk

snakomtobak.dk kan du få inspiration til, hvordan du kan tale med din teenager om rygning – også hvis din teenager allerede ryger, eller hvis du selv gør.

Stoplinien - gratis telefonrådgivning
På 80 31 31 31 kan du - anonymt og gratis - tale med en erfaren rygestoprådgiver. Her kan du stille spørgsmål og få tips og inspiration, hvis du har brug for opbakning eller gerne vil holde op med at ryge. Du kan også vælge at sende en sms med teksten ”Rygestop” til 1231, så bliver du ringet op af en rygestoprådgiver fra Stoplinien.
Besøg Stoplinien.

E-kvit til voksne - et program, som hjælper dig med at stoppe
E-kvit findes både til pc og som app til mobilen. Når du har oprettet en profil med rygevaner kan du løbende få støtte via sms eller push-beskeder. Du kan se videoer med andres erfaringer, og du kan få øvelser, tips og hjælp til at gennemføre dit rygestop. E-kvit kan bruges alene eller som supplement til de andre rygestoptilbud.

Besøg E-kvit.
Du kan også hente e-kvit i App Store eller på Google Play.

X-hale til unge - et program, som hjælper dig med at stoppe
X-hale er en app til mobilen. Den tilbyder hjælp og støtte via push-beskeder. Du kan se små film, og du kan få hjælp af en ambassadør, du vælger, og som vil støtte dig. X-hale beregner hvor meget du sparer, når du er stoppet, og du får øvelser, tips og hjælp undervejs. X-hale kan bruges alene eller som supplement til de andre rygestoptilbud.
Hent X-hale i App Store eller på Google Play.

Når du er stoppet med at ryge, kan du føle dig mere sulten, end du plejer. Dette skyldes, at kroppen ikke længere får tilført nikotin, som får blodsukkeret til at stige, hvilket giver en fornemmelse af mæthed.

I abstinensperioden vil dit blodsukker derfor være lidt lavere, end det var, mens du røg. Det er det, der kan give en fornemmelse af sult og trang til søde sager. Sulten er altså et symptom, der hænger sammen med abstinenserne.

Hvis du ønsker at tage så lidt på som muligt i forbindelse med dit rygestop, kan du følge de 7 officielle kostråd. Link til De Officielle Kostråd.

Når du stopper med at ryge, kan du opleve abstinenser, fordi din krop ikke længere får nikotin. Abstinenssymptomerne skyldes en ubalance i nervesystemet, fordi hjernen gennem længere tid har fået tilført nikotin, som nu stopper.
Imens abstinenserne står på, kan du f.eks. opleve rygetrang, irritabilitet, rastløshed og sult. Abstinenserne aftager som regel gradvist efter tre til fire uger, men du kan selv gøre meget, for at komme nemmere igennem denne periode. Du kan f.eks. dyrke motion og sørge for at bevæge dig. 

Motion og bevægelse kan være med til at:

  • mindske abstinenserne.
  • give bedre humør.
  • give bedre søvn.
  • mindske stressfølelse.
  • forebygge vægtøgning.

Det skyldes, at nogle af de signalstoffer som har været ude af balance pga. nikotin, automatisk bliver frigivet, når vi motionerer. De giver en følelse af velbehag og glæde. Du kan f.eks. tage en tur i svømmehallen, gå eller cykle en tur.  

Mindfulness kan hjælpe dig med at få styr på dine tanker og rygetrang.

Nedenfor kan du afprøve tre forskellige øvelser af forskellig varighed. 

 

Andre tilbud

Skal din arbejdsplads være røgfri?

Hvis I som arbejdsplads ønsker at støtte jeres medarbejdere til et røgfrit (arbejds-)liv, kan vi bidrage med viden og rygestopforløb for jeres medarbejdere

Tilbuddet er gratis under forudsætning af, at I som arbejdsplads arbejder med følgende områder i forhold til rygning:

• Formulerer en aktiv rygepolitik
• Sætter en dato for indførelse af røgfri arbejdstid inden for max. et år
• Indfører strukturelle ændringer, der understøtter processen frem mod et røgfrit miljø

Kontakt os for at høre mere.

Norddjurs Kommune er partner i Røgfri Fremtid.

Du kan læse mere om røgfri fremtids arbejde på cancer.dk/roegfrifremtid/

 

Snus, tyggetobak og nikotinposer er produkter, der især bruges af unge

Både snus, tyggetobak og nikotinposer består af tobak tilsat vand, salte, smagsstoffer samt fugt- og ph-regulerende stoffer. Snus og tyggetobak indeholder også mange kræftfremkaldende stoffer, som er stærkt afhængighedsskabende.

Nikotin skader din hjernes udvikling

Snus, tyggetobak og nikotinposer indeholder nikotin, som er stærkt afhængighedsskabende. Når du tager snus optages nikotinen gennem mundslimhinden. Nikotinen kommer derefter ud i blodbanen, hvor den fordeler sig i hele kroppen. Hjernen påvirkes til at udskille dopamin. Dopamin giver en rus – en følelse af lykke og velvære. Men følelsen er ret kort.

Hvis du bliver ved med at tage snus, indstiller kroppen sig på konstant at få tilført nikotin. Når man forsøger at stoppe, eller der går lang tid inden man får nikotin, vil nervesystemet ”skrige” efter nikotin. Der opstår stor trang til at tage snus igen – du er afhængig.

Når kroppen ”skriger” på nikotin, oplever man abstinenser. Du får det fysisk ubehageligt og det bliver svært at koncentrere sig i skolen eller på arbejde. Det er bl.a. også derfor, at det er svært at stoppe med at tage snus, tyggetobak og nikotinposer, når du først er blevet afhængig.
Hjernen færdigudvikles først, når du er midt i 20’erne, og den er særlig følsom overfor nikotin, mens den er underudvikling.

Undersøgelser tyder på, at brug af nikotinholdige produkter i en ung alder, kan have langvarig negativ indvirkning på hjernens udvikling. Andre undersøgelser peger på, at unge nemmere bliver afhængige af nikotin end voksne.

Fakta om snus

Snus er stærkt afhængighedsskabende.
Snus splitter din mund ad. Tandkødet trækker sig tilbage og det misfarver tænder og spyt.
Snus gør dig ikke klogere. Dét nikotin, som er i nikotinposer, snus og tyggetobak påvirker hjernens udvikling negativt, da den ikke er færdigudviklet før midt i 20´erne.
Snus dræner dig for penge, ca. 14.600 kr. om året, hvis du bruger en pakke om dagen.
Snus påvirker dit helbred mere end du tror. Det øger risikoen for mange former for kræft, hjerte-karsygdomme og diabetes.

Læs mere om snus på snusfornuft.dk

Vil du stoppe med at bruge snus? Kontakt Sundhed Norddjurs på tlf. 89594040 (kl. 9 - 12).